Livsmedelsverksamhet
Innan du startar din livsmedelsverksamhet ska den registreras hos kommunen. Din verksamhet får öppnas två veckor efter att din anmälan skickats in, om inte annat meddelas. När kommunens handläggare kommer ut på den första inspektionen kontrolleras om din verksamhet uppfyller lagkraven. Även din egenkontroll kommer att kontrolleras. Om det då finns brister kan du få tid att åtgärda bristerna, eller du kan bli förelagd att åtgärda bristerna eller begränsad i vad du får göra, eller i värsta fall kan din verksamhet förbjudas.
Registrering av din anläggning debiteras enligt gällande taxa. En årlig kontrollavgift kommer att debiteras varje år som verksamheten är igång, även det första året. Kontrollavgiftens storlek beror på riskklassningen av verksamheten.
Detta gäller för livsmedelsverksamhet.
Om verksamheten ska godkännas i stället för att bara registreras (gäller exempelvis större slakterier, charkfabriker, äggproducenter, mejerier) ska du kontakta Livsmedelsverket.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Dina rättigheter: Att du gör gällande en rättighet innebär inte att den ändring eller åtgärd du önskar vidtas, utan den personuppgiftsansvarige tar ställning till om din förfrågan kan tillgodoses och meddelar dig sitt beslut. Du kan läsa mer om rättigheterna på Integritetsskyddsmyndighetens hemsida.
Har du synpunkter eller klagomål på hur vi hanterar dina personuppgifter i e-tjänsten så är du välkommen att kontakta berörd verksamhet via kundcenter eller Luleå kommuns dataskyddsombud som utreder det inträffade och ser till att eventuella fel åtgärdas.
Känner du dig ändå inte nöjd eller inte kan eller vill kontakta dem som du tycker har gjort fel så kan du alltid lämna klagomål till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens webbplats för mer information om hur du gör för att lämna klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och byggnadsnämnden
kundcenter@lulea.se
Kundcenter
kundcenter@lulea.se
0920 - 45 30 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktinformation
- Vad ska du göra?
- Verksamhetens storlek
- Kompletterande information
- Förhandsgranska
- Skicka in